Vista – ola, Apple – Samsung, PC – Mac. Visi šie ir mūžīgie strīdi, kuriem šķiet nekad nebūs atrisinājuma, jo katrai strīda pusei ir savas argumenti un pretargumenti, kāpēc tieši viens ir labāks par otru. Tieši tāpat ir ar trim populārākajiem degvielas veidiem. Šī diskusija iespējams nekad nebeigsies, jo katru no degvielas veidiem lieto gana liels autobraucēju skaits, un katram ir savs iemesls lietot kādu konkrētu degvielas veidu.

Pirmais degvielas veids ir benzīns. To uzskata par populārāko un visvairāk izmantoto degvielas veidu, jo tā ražošana ir vienkāršāka nekā citiem degvielas veidiem. Šobrīd Latvijas tirgū ir pieejams divu veidu benzīns – 95 un 98. Citās valstīs šie cipari var būt pat augstāki, jo tur pieejami auto ar ļoti augstu motora veiktspēju. Šie cipari apzīmē oktānskaitli. Tie nekādā veidā nenorāda degvielas kvalitāti vai to cik labs ir automašīnas dzinējs. Katrai automašīnai ir vajadzīgs sava veida benzīns, jo tā var nedarboties uz savu maksimālo jaudu, ielejot nepareizo benzīnu. Benzīns ir dārgākais no šiem trīs degvielas veidiem. 98 markas benzīns ir nedaudz dārgāks par 95 markas benzīnu. No ekonomikas viedokļa benzīns ir dārgāks, bet liela daļa auto īpašnieku uzsver tā priekšrocības salīdzinājumā ar dīzeli un gāzi. Pirmā ir motora klusums un retāka remonta vajadzība. Savukārt benzīna trūkums ir patēriņš uz 100 kilometriem. Ja auto ar 2 litru dzinēja tilpumu benzīna patēriņš ir aptuveni 10l/100km, tad dīzelis patērēs aptuveni 30% mazāk degvielas, savukārt gāzes patēriņš var būt pat vēl mazāks.

Dīzelis tradicionāli ir bijusi populārākā alternatīva benzīnam. Ar dīzeļa motoru aprīkotās automašīnas ir jaudīgākas un ar tām var mērot lielus attālumus, salīdzinoši lētāku degvielas uzpildes izmaksu dēļ. Ar šiem dzinējiem arī būtu ieteicams lietot lielus attālumus, jo dīzeļa auto, kas braukā ļoti mazus gabalus, bieži saskaras ar dažādām problēmām. Problēmas lielākoties ir veciem dīzeļa auto, jo tiem var sabojāties dažādas motora detaļas, kuru remonts ir visai dārgs un ieekonomēt ar tiem nesanāks. Dīzeļa priekšrocības ir mazāks, paredzamāks patēriņš un lielāka jauda.

Pēdējos gados manāms liels gāzes auto ”bums”. Lai gan pastāv dažādi mīti par gāzes auto trūkumiem un nedrošību, šo iekārtu uzstāda aizvien vairāk autovadītāji. Pats galvenais gāzes degvielas pluss ir cena. Tā ir uz pusi mazāka nekā benzīnam vai dīzeļdegvielai, kas ļauj ietaupīt daudz vairāk naudas. Vidējās izmaksas gāzes iekārtas uzstādīšanai atmaksāsies aptuveni 6 mēnešu laikā. Tiek baumots, ka gāzes iekārta ir ļoti nedroša un dažreiz salonā iespējams sajust gāzes smaku. Tādēļ gāzes iekārtu vajadzētu uzstādīt licencētos auto servisos. Tāpat pastāv uzskats, ka bieži jāmaina gāzes filtri un motora detaļas, kuras sabojājas eļļošanas trūkuma dēļ. Arī šie defekti piemeklēt automašīnu var tikai izņēmuma gadījumos. Gāzei ir mazāks CO2 izmešu daudzums, kas padara to nedaudz ekoloģiskāku. Gāzes iekārtas trūkumi ir divreiz ilgāka uzpildīšana, apkope ik pēc 15’000 nobrauktiem kilometriem un vajadzība pēc benzīna, lai iedarbinātu auto un veiktu pirmos kilometrus.

Labāko degvielas veidu noteikt nav iespējams, jo katrs no tiem atbilst savām braucēju vajadzībām. Neskatoties uz šo 3 degvielas veidu plusiem un mīnusiem, pasaulē pieejamas automašīnas, kuras jaudu iegūst no citiem enerģijas avotiem. Par krietni lielāku samaksu var iegādāties auto, kuru darbina saules enerģija. Šādi auto lielākoties pastāv konceptu veidā, bet daļu jau ir iespējams iegādāties. Vēl ir pieejami auto, kas izmanto biodegvielu. Šis degvielas veids nākotnē iespējams tiks izmantots, lai cīnītos ar naftas pārstrādes un auto izplūdes gāzu radīto piesārņojumu. Arī elektromobiļi tiek uzskatīti par inovatīvu degvielas aizstāšanas ideju, jo elektrību var saražot daudz lētāk un tā nerada piesārņojumu. Latvijā jau šobrīd ir pieejamas pāris vietas, kur iespējams uzlādēt savu auto. Vienīgais trūkums ir uzlādes ilgums. Pēdējais alternatīvais degvielas veids ir ūdeņraža dzinēja izmantošana. Šie dzinēji ir pat ļoti ekoloģiski, jo no tiem kā pārpalikums rodas skābeklis un ūdens. Vienīgo problēmu sagādā ūdeņraža iegūšana, jo tas nebūt nav vienkāršs process un cena arī ir pietiekami augsta. Pastāv arī daudzi citi, mazāk izmantoti degvielas veidi, kā biodīzelis, gāzes dīzelis u.c.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here