Privātais bizness un uzņēmējdarbības mūsdienu ekonomiskajā situācijā ir tās lietas, kas darbina ekonomisko izaugsmi un, kas ļauj gan valstīm, gan arī to iedzīvotājiem palikt aizvien bagātākiem. Bet bizness nav nekāda bērnu spēle un biznesā tāpat, kā savvaļā izdzīvo tikai stiprākie un tāpēc nereti uzņēmumi un korporācijas tiek salīdzinātas ar plēsējiem, kas milzīgās konkurences apstākļos cīnās par savu tirgus daļu un izmanto visas legālās un nereti arī ne tik legālās iespējas.

Tieši tāpēc, ka teorētiski ikvienam no mums ir iespējams uzsākt savu biznesu jebkurā industrijā, visās nozarēs, kurās ir iespējams gūt peļņu ir izveidojušies viens vai vairāki tirgus līderi, kas tad arī piedāvā patērētājiem pakalpojumus un iegūst no tā peļņu. Un šādā lielā konkurencē, parasti tiek izmantotas visas iespējamās metodes, lai tikai tu izdzīvotu un dominētu pār citiem, bet biznesā atšķirībā no sporta vai no savvaļas ir vajadzīga tieši izdoma, kreativitāte un pacietība, nevis muskuļi un spēks. Protams, ir nepieciešama arī nauda, ar ko uzsākt biznesu, bet lielā daļā nozaru šis sākuma kapitāls ir pietiekoši mazs, lai tas neradītu tik lielas problēmas. Tāpēc arī bieži vien viens cilvēks ar lielu neatlaidību un vēlmi sasniegt nesasniedzamo ir spējīgs izveidot uzņēmumu, kas pēc tam izkonkurē tā teikt “iesūnojušos” industrijas līderus, kas nav spējīgi pietiekoši ātri mainīties un adaptēties gan dažādām tehnoloģijām gan jaunām patērētāju vēlmēm.

Jaunas tehnoloģijas

automatizacijaPēdējā laikā liela daļa industriju piedzīvo lielas pārmaiņas, jo mūsdienu tehnoloģijas un informācijas produkti ļauj vienam cilvēkam panākt tikpat daudz cik agrāk bija jādara veselai cilvēku komandai. Un tieši tāpēc arī izmantojot šīs informāciju tehnoloģijas jaunie uzņēmēji ir spējīgi iespraukties pat tādās jomās, kur jau gadu desmitiem ir dominējuši tikai daži uzņēmumi, kas tad arī iegūst lielu daļu no šīs nozares peļņas. Automatizācija, un efektivitātes uzlabošana izmantojot datorus un robotus ir tās lietas, ko pašlaik izmanto uzņēmēji visās nozarēs, kurās ir iespējams gūt peļņu. Padomājiet, kā būtu, ja, piemēram, uzņēmums, kas ražo baļķus ar cilvēku rokām censtos sacensties ar uzņēmumu, kur šādu pašu darbu dara roboti, kuriem nav jāmaksā algas un kuriem ikmēneša elektrības izmaksas ir simtiem reižu mazākas nekā cilvēka alga, kā arī vienīgais naudas ieguldījums ir vajadzīgs tikai pie šo robotu iegādes vai labošanas. Un šāda situācija ir vērojama visās jomās, kur notiek jebkāda veida ražošana un, kur tiek izmantots cilvēku roku darbs. Bet šī automatizācija arī neapstāja tikai pie roku darba, jo tāpēc, ka mūsdienu datori katru gadu paliek aizvien jaudīgāki un jaudīgāki, tie ir spējīgi arī jau daļēji aizstāt cilvēku prāta darbus. Padomājiet, kā jutās cilvēki, kuri tika izmantoti dažādu aprēķinu veikšanai, kad tika izveidoti elektroniskie kalkulatori! Un tieši tāda paša uzlabojumi mūsdienās notiek nevienā vien nozarē, kur datori aizstāj dažādas darbības sākot no automātiskajiem atbildētājiem, līdz automātiskai nebanku ātro kredītu izsniegšanai, kas ir daudz ātrāka un efektīvāka nekā tas, ko piedāvā bankas.

Izdevumu samazināšana

Nākamais dzinējs, kas liek izputēt lielai daļai uzņēmumu un kādā veidā tiek iegūtas aizvien lielākas peļņas un mazākas produktu cenas ir tieši izdevumu samazināšana visās jomās, kur uzņēmumā tiek tērēta nauda. Šie izdevumu samazinājumi var nākt gan no darbinieku algu samazināšanas vai to produktivitātes palielināšanas, kā arī no izejmateriālu lētākas iegūšanas. Jebkura uzņēmuma mērķis ir gūt peļņu un peļņa tiek gūta no ienākumiem atņemot izdevumus, un jo mazāki ir šie izdevumi, jo lielāku ir iespējams gūt šo peļņu. Un vēl jo vairāk, ja kādam uzņēmumam izdevumi ir mazi, tas var samazināt arī savu pakalpojumu vai produktu cenu un tādā veidā atbrīvoties no saviem konkurentiem, kas nav spējīgi piedāvāt patērētājiem tikpat zemu cenu.

Krīzes un burbuļi

Ekonomikas izaugsme nemitīgi mainās un ik pa laikam notiek krīzes, kur vājākie uzņēmumi tiek atsijāti, bet pēc tam atkal seko izaugsme, kas vēlāk pārtop burbulī un tādā veidā atkal agri vai vēlu izsaucot krīzi. Šāds cikls nemitīgi atjaunojas un tādā veidā rada mehānismu, kur izdzīvo tikai stiprākie uzņēmumi un drosmīgākie uzņēmēji, kas ir gatavi izturēt neērtības, ko sagādā ekonomikas pagrimums, kas parasti atsijā lielāko daļu no vājajiem. Bet tie, kas ir spējīgi izdzīvot brīdī, kad ekonomika sāk atkopties var strauji izplesties un palielināt savu tirgus daļu, jo vājākie konkurenti ir pazuduši. Šāds cikls tiek dēvēts par evolūcijas ekonomiku, jo gluži, kā Darvina evolūcijas teorijā, kur izdzīvo un reproducējas tikai stiprākie indivīdi, jeb tie, kuriem mutāciju ceļā ir radušās tādas iezīmes vai īpašības, kas tiem ļauj izdzīvot patreizējos apstākļos. Un tieši tāpat tad arī biznesā un ekonomikā izdzīvo tikai tie uzņēmumi, kas ir spējīgi adoptēties un radīt produktus vai pakalpojumus, ko cilvēki vēlas iegādāties, kā arī pārdot tos par apmierinošu cenu un tajā pat laikā radīt arī pietiekoši spēcīgu zīmolu, ko tad arī cilvēki atpazīs. Šāda uzņēmumu evolūcija tirgus burbuļu veidā ir dabīga un tā nozīmē tikai to, ka izdzīvos tikai stiprākie uzņēmumi un tāpēc beigu beigās situācija būs tieši labāka patērētājam, jo patreizējā ekonomiskā situācija jeb kapitālisms ir tieši centrēts uz patēriņu un patērētājiem, kas tad arī pērk un tādā veidā ar savu naudu jeb “balsīm” nosaka, kuri produkti ir labi un kuri ne tik labi.

Informācija

21. gadsimts tiek dēvēts par informācijas laikmetu, jo internets un brīvā informācijas apmaiņa ļauj cilvēkiem atrast atbildes uz praktiski jebkuru jautājumu, ko tie vēlas zināt. Bet lai gan informācija ir kļuvusi daudz pieejamāka nekā tā bija agrākos laikos, tik un tā mūsdienās vēl ir nepieciešami īsti speciālisti un nozares eksperti, kas būtu spējīgi izveidot jaunu biznesus izmantojot jaunākās tehnoloģijas un sniedzot vislielāko labumu saviem klientiem. Informācija vienmēr ir bijusi un vienmēr būs vien no svarīgākajiem faktoriem, jo ir ļoti grūti izveidot konkurētspējīgu produktu vai pakalpojumu, ja tu neko nezini par saviem klientiem vai arī, ja tu nepārzini nozari, kurā tu darbojies, jo pretējā gadījumā tu vari izveidot kaut ko pilnīgi aplamu. Protams, ne vienmēr tieši nozaru speciālisti ir tie, kas ievieš jaunus un inovatīvus pakalpojumus, bet gan tieši jaunpienācēji, kas uz lietām skatās no pavisam cita skatpunkta ir spējīgi izveidot kaut ko patiešām jaunu un neredzētu. Tieši tāpēc vislabākā kombinācija it tad, ja tu pārzini vairākas industrijas nevis tikai vienu un tādā veidā tu vari salikt labāko no šīm vairākām industrijām un izveidot kaut ko pavisam jaunu un neredzētu. Bet lai to izdarītu tev būs ļoti daudz jāmācās un šeit mācīšanos es nedomāju tikai grāmatu lasīšanu vai iešanu augstskolā, bet gan arī gūstot pieredzi, darbojoties tajā nozarē, kas tev interesē.

Biznesā, kā jebkurā vietā, kur ir konkurence ir nepieciešams būt labākam par visiem pārējiem, lai varētu iegūt vislielāko tirgus daļu un gūt vislielāko peļņu, un tikai tie, kuri patiešām ir gatavi strādāt un ieguldīt savu darbu un sevi pilnībā tajā, ko viņi dara būs spējīgi gūt panākumus. Un tāpēc, ja tu gribi izdzīvot un sasniegt savus mērķus tad tev arī būs jākļūst labākajam un stiprākajam!

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here