Mūsdienās ļoti daudzi uzņēmumi piedāvā saviem klientiem izmantot e-rēķinu sistēmu, kas savukārt, dod iespēju automatizēt šos maksājumus. Ir cilvēki, kas šādu pakalpojumu ar vislielāko prieku izmanto, taču citi tam joprojām neuzticas. Tiesa, maksājumu automatizācijai ir savi plusi un mīnusi, bet lai ikviens varētu racionāli spriest par šī pakalpojuma nepieciešamību, ir jāizprot, kas tas īsti ir un kādi ir šie minētie plusi un mīnusi.

Īsumā, maksājumu automatizācija nozīmē to, ka rēķini tiek apmaksāti automātiski – no konta tiek atvilta nauda. Kopš 2015. gada 1. janvāra rēķinu automatizācijas kārtību nosaka Eiropas Savienības un Padomes regula. Maksājumu automatizācija ir pieejama tikai tad, ja konkrētais pakalpojumu sniedzējs piedāvā saviem klientiem e-rēķinu sistēmu, jo citādāk komercbankai nav tiesību automātiski veikt rēķinu apmaksu. Šie e-rēķini tiek sūtīti uz klienta internetbanku un ja klients ir noslēdzis līgumu par maksājumu automatizāciju, tie tiek samaksāti uzreiz pēc saņemšanas, bez klienta apstiprinājuma.

Kā jau tika minēts, šādai sistēmai ir daudz plusu. Pats būtiskākais no tiem ir tas, ka klientam nav visu laiku jāseko līdzi tam, vai nav atnācis kāds jauns rēķins, kā arī nav jāpievērš uzmanība šo rēķinu atmaksas termiņiem. Izmantojot maksājumu automatizāciju nav jāuztraucas par to, ka rēķina atmaksa varētu tikt nokavēta vai aizmirsta. Tas pasargā klientu no iespējas nonākt parādnieku reģistros savas aizmāršības dēļ.

Vēl viens būtisks pluss noteikti ir laika ietaupījums. Kaut arī mūsdienās gandrīz visus rēķinus ir iespējams apmaksāt ar internetbankas starpniecību un līdz ar to, nav pat nepieciešams iziet no mājas, lai to paveiktu, rēķinu apmaksa tomēr aizņem mazliet laika. Kaut arī tas ir sīkums, ko var izdarīt mazāk kā 10 minūšu laikā, tomēr cilvēkiem bieži vien ir ieradums visu atlikt uz pēdējo brīdi.

Vēl maksājumu automatizācija daudziem palīdz budžeta plānošanā. Reizēm cilvēki mēdz rēķinu apmaksu atlikt uz pēdējo brīdi un kad beidzot, gribot vai negribot, rēķinu apmaksa ir jāveic, visa nauda jau ir iztērēta. Ja rēķini tiek samaksāti automātiski, uzreiz pēc algas saņemšanas, no šādām situācijām ir iespējams izvairīties. Protams, maksājumu automatizācijai ir arī citas mazāk nozīmīgas priekšrocības, kas vairāk ir atkarīgas no katra rēķinu maksātāja rakstura un personīgās pieredzes.

Tomēr šim pakalpojumam ir arī būtiski mīnusi. Piemēram, izmantojot šo pakalpojumu, bieži vien cilvēki aizmirst sekot līdzi saviem izdevumiem. Ja rēķini tiek apmaksāti automātiski, tiem netiek pievērsta vajadzīgā uzmanība. Daudzi pat neuzskata par vajadzīgu aplūkot, kāda summa ir norādīta katrā rēķinā. Nauda automātiski pazūd no konta un tikai ilgtermiņā tiek pamanīts, ka katru mēnesi ir pārtērēts kāds no saņemto pakalpojumu limitiem. Protams, ja vismaz reizi mēnesī tiek apskatīts internetbankas kopsavilkums, šādām situācijām tik vienkārši nevajadzētu rasties.

Vēl šis pakalpojums var uzlikt klientam kredītsaistības, pašam par to nezinot. Mūsdienās daudzi izmato kredīlimitu vai overdraftu. Tas nozīmē, ka papildus kontā esošajai naudai, klients var tērēt konkrētu summu, kas pēc tam jāatmaksā kopā ar procentu maksājumiem par šo pakalpojumu. Ja no klienta konta tiek automātiski atvilkta summa par rēķiniem, var gadīties, ka tiek izmantota nauda arī no kredītlimita. Ja klients pats to laicīgi nepamana un neatmaksā, var sanākt lielas nepatikšanas. Ja tiek izmantots gan kredīlimits, gan maksājumu automatizācija, noteikti ir jāseko līdzi sava konta stāvoklim.

Problēmas varētu sagādāt arī maksājumu automatizācijas noteiktie datumi. Parasti gan klients pats ver izvēlēties datumus, kuros visi rēķini tiek apmaksāti, tomēr var gadieties dažādas neparedzētas situācijas, kas var beigties ar naudas trūkumu uz kādu laiku. Piemēram, ja alga tiek izmaksāta dažas dienas vēlāk, nekā parasti, bet rēķini tiek automātiski samaksāti līgumā noteiktajā datumā, var nākties vairākas dienas dzīvot bez naudas.

Vēl par mīnusu var uzskatīt to, ka klientam, regulāri nesekojot līdzi saviem rēķiniem, var zust interese meklēt kādus labākus piedāvājumus. Piemēram, ja telefona rēķins tiek samaksāts automātiski, daudzi pat nezina, cik mēnesī iztērē par mobilā operatora sniegtajiem pakalpojumiem un pat neinteresējas par iespējām atrast lētākus un labākus piedāvājumus. Tas attiecas uz ļoti daudziem pakalpojumiem, kuru sniedzēju izvēlas pats klients.

Ir skaidri redzams, ka maksājumu automatizācijai ir savas priekšrocības un trūkumi, taču katram pašam ir jāizvērtē, kas ir svarīgāk. Vienmēr atradīsies cilvēki, kuriem prioritāte būs laiks un iespēja nesekot līdzi maksājumu termiņiem, savukārt kādam citam svarīgāk būs sekot līdzi visiem saviem izdevumiem. Kopumā varētu teikt, ka maksājumu automatizācija ir piemērots pakalpojums tiem, kuriem ir stabili, patstāvīgi ienākumi un arī daudzmaz vienādi ikmēneša maksājumi. Savukārt tiem, kam regulāri ir vērojams naudas iztrūkums kontā, turklāt ir pieslēgta kredītlīnija, nebūtu ieteicams izvēlēties šādu pakalpojumu. Vēl jāatceras, ka neatkarīgi no tā, kādā veidā tiek apmaksāti rēķini, vienmēr ir jāseko līdzi saviem ikmēneša ienākumiem un izdevumiem, kā arī jāplāno savs personīgais budžets.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here