Lielākai daļai no mums bērnībā ir mācīts, ka vajag dzīvē darīt to kas patīk, un no tā, ko patīk darīt arī izveidot karjeru vai nu algota darba veidā vai sava uzņēmuma veidolā. Mēs visi intuitīvi zinām, ka pareizi būtu darīt to kas mums patīk nevis vienkārši strādāt tāpēc, ka vajadzīga nauda, bet tikai retais izmanto šādu iespēju un parasti pēc augstskolas vai vidusskolas beigšanas cilvēki izvēlas strādāt pirmo darbu, ko atrod, kur iespējams nopelnīt naudu, neskatoties uz to, vai šis darbs ir interesants, vai grūts, galvenais visā šajā parasti ir nauda.

Patiesībā pasaulē ir simtiem tūkstošu dažādu amatu un miljoniem darba vietu, un burtiski katrs no mums var izveidot karjeru ap tām lietām, kas mums patīk, un ar ko mēs nodarbojamies pat tad, kad mums par to nemaksā. Nav nozīmēs vai tev patīk lasīt grāmatas, kolekcionēt komiksus vai vienkārši dekorēt māju, visas šīs lietas var tikt pārvērstas par biznesiem un galvenais ir atrast, kā to izdarīt un saprast, vai šinī jomā ir pietiekoši daudz naudas, lai tu varētu nopelnīt savai iztikai un vēl arī paša uzņēmuma uzturēšanai ieskaitot darbiniekus, ko tu vēlāk nostrādināsi. Vajag tikai sākt domāt un darīt nevis klusībā sapņot un tā īsti šai lietai nepieķerties, jo kāds cits tev ir teicis, ka tas nav iespējams.

Vai tas tiešām ir tas, ko tu vēlies darīt?

Pirmais jautājums, kas tev sev ir jāuzdod ir vai tā lieta, ar ko tu grasies veidot uzņēmumu tiešām ir tā, ar ko tu vēlies nodarboties visu dzīvi? Ja tev dienu dienā būtu jādara tas, ko tu dari pašlaik brīvajos laikos, vai tu katru rītu uz darbu ietu ar smaidu un būtu gatavs izturēt grūtības, lai tikai varētu darīt to, kas tev tiešām patīk? Bieži vien cilvēki tikai domā, ka kāda konkrēta nozare ir tā, kas viņus visvairāk piesaista, bet uzsākot darbu šajā nozarē tiek saprasts, ka patiesībā ikdienā to darīt nemaz nav tik interesanti un aizraujoši, kā tas likās brīvajā laikā. Pirms tu uzsāc domāt par to, kā savu hobiju pārvērst par biznesu, tev ir jābūt par 99.9% drošam, ka šī lieta tiešām ir tā, bez kuras tu nevari iedomāties savu dzīvi un dienu dienā to darot tev tik un tā, tā neapniks.

Vai tavs hobijs var ienest naudu?

Ja tu esi atradis kaut ko tādu, kas tev tiešām saista un tu vari iedomāties darīt to katru dienu, tad nākamais solis ir saprast, vai šī industrija ir pietiekoši liela, lai tajā varētu nopelnīt naudu. Un tas, ka tavā izvēlētajā industrijā nav lieli uzņēmumi, vai tā sastāda tikai pāris desmitus tūkstošu gadā, nenozīmē, ka tu nevari to attīstīt, un bieži vien šīs mazās nozares ir tieši visdievīgākās, jo tev nebūs jāsaskaras ar lieliem konkurentiem un milzīgiem naudas apjomiem, kas vajadzīgi lai uzsākt biznesu šajās lielajās industrijās. Kā piemēru varu minēt kādu, kuram patīk spēlēt mūziku un interesē teoloģijas un dažādas ierīces. Ja šis cilvēks saprastu un izpētītu, ka klavieru skaņošanas nozare ir pietiekoši liela, lai tajā mierīgi nopelnītu ikmēneša ienākumus, tad viņam nu būtu jāizdomā tikai tas, kā dabūt sev klientus un pārvilināt visus vecos klientus no jau esošajiem meistariem. Savienojot klavieru skaņošanu un mūziku šis cilvēks varētu katru dienu būt apkārt mūzikas industrijai un palīdzēt jaunajiem talantiem attīstīt savas prasmes, bet tajā pašā laikā nopelnot sev pietiekoši daudz naudas, lai uzturētu sevi, savu ģimeni un vēl paralēļi audzētu savu uzņēmumu!

Cik liela ir tava industrija?

Protams viens no priekšnosacījumiem, pirms kādas konkrētas nozares izvēles it tas, cik tad liela šī nozare ir un vai tā ir augoša vai dilstoša. Neskatoties uz visām lielajām industrijām, kā finanses, veselība, rūpniecība, automašīnas, nekustamie īpašumi un citas līdzīgas lietas, patiesībā pasaulē ir ļoti daudz mazāku nozaru , kas ir daudz specifiskākas ar mazāku konkurenci un daudz lielākām iespējām. Viegls veids, kā noskaidrot kopējo industrijas apjomu ir uzmeklēt internetā cik daudz resursu par šo nozari ir pieejami, kā arī veikt citus pētījumus un informācijas apkopojumus, lai kaut vispārīgi noskaidrotu, cik ir tavas izvēlētās nozares gada apgrozījums, lai redzētu, kādi būs tavi peļņas griesti, ja šī industrija nemainītos. Un ja šī industrija ir pietiekoši maza, tad dominējot to, uzņēmējs var sākt to izplest, iesaistot aizvien jaunus un jaunus cilvēkus ar reklāmas un mārketinga palīdzību!

Kāda ir konkurence?

Nākamais solis pēc nozares apjoma izpētes ir tās konkurences apskatīšana, kas parasti notiek atrodot lielākos uzņēmumus, kas sniedz līdzīgus pakalpojumus vai pārdod līdzīgas preces. Ja industrijā dominē viens vai divi lieli uzņēmumi tad konkurence parasti ir maza un jaunpienācējs var viegli šos uzņēmumus pārspēt. Bet vēl labāk ir tad, ja industrijā darbojas tikai pašnodarbinātie vai mazi uzņēmumi, kur tad noteikti ir iespējas izveidot daudz labāku pakalpojumu un tādā veidā izkonkurēt visus šos darboņus. Jāuzmanās ir no nozarēm, kur ir daudz lieli uzņēmumi, kas krasi konkurē savā starpā, kā arī no nozarēm, kur ir viena uzņēmuma pilnīgs monopols, jo var nākties saskarties ar lielām grūtībām lai kaut ko šādās industrijās panāktu.

Darbs paliek darbs

Ja tu esi atradis nozari, izpētījis konkurentus un sapratis, ka šī niša būs tā, kur tu varētu izveidot uzņēmumu, tad tev būtībā ir jāsāk plānot un veidot savs darbības plāns, kā tu sāksi, kur ņemsi kapitālu, cik daudz un ko tev vajadzēs. Bet vēl pirms tā tev ir jāsaprot, ka darbs paliek darbs un vienmēr nebūs tā, ka tu varēsi darīt tikai to, kas tev patīk, un bieži vien nāksies darīt arī lietas, kas tev ne pārāk patīk, bet kuras ir nepieciešamas, lai kaut ko varētu sasniegt. Labs piemērs tam ir dažādu papīru kārtošana, kas nepieciešama, lai varētu uzsākt biznesu, kas tev būs pašam jāaizpilda un jānes uz uzņēmumu reģistru. Šī noteikti nav tā patīkamākā lieta, bet tā ir vajadzīga, lai tavs uzņēmums būtu legāls un varētu darboties pēc Latvijas likumdošanas! Dažādu problēmu risināšana nekad nebūs patīkama, bet ir jāsaprot, ka bez tās vienkārši uzņēmumu un savu biznesu veidot nav iespējams, tāpēc ir labi, ja tu to sapratīsi jau pirms uzsāc uzņēmēja gaitas, un būsi tam gatavs.

Darbības veids?

Ja esi izlēmis, ka veidosi savu uzņēmumu pēc tā hobija, ko izvēlējies tad tev ir jāizvēlas darbības veids, jeb tas, ko tad tu patiesībā darīsi, lai nopelnītu naudu. Mūsdienās ir pieejami ļoti daudz darbības veidi, no produktu veidošanas līdz pakalpojumu sniegšanai, kā arī dažnedažādākajām iespējām ko sniedz datori un internets, kā satura veidošana, grāmatu rakstīšana, interneta mārketings un daudz daudz kas cits.

Ja tu esi atradis savu kaislību un izdomājis, kā no tās veidot biznesu, tad tev jābūt ar sevi lepnam un jāsaprot, ka tu dari to, kas tev patīk, un pie jebkurām grūtībām tev ir sev tas jāatgādina un jāturpina darboties!

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here