Neviens cilvēks nevar izdzīvot bez ēšanas, tāpēc daļa izdevumu vienmēr ir par pārtikas produktiem. Taču, ja kaut reizi parēķinātu, cik daudz naudas tiek iztērēts par ēdienu, daļai noteikti acis ieplestos šausmās. Ikdienā, maksājot par dažādām pārtikas precēm veikalos un tirgos, nopērkot pa ceļas kafijas krūzi kioskā vai arī pasēžot kādā kafejnīcā, pārsvarā neliekas, ka tiek iztērēts daudz naudas. Taču mājas grāmatvedība par pārtikas izdevumiem var atklāt, ka varbūt ir nepieciešams samazināt pārtikas tēriņus, lai mēneša beigās nebūtu jākož pirkstos par to, ka visa nauda ir beigusies.

Ir vairāki veidi, kā samazināt izdevumus par ēšanu. Pats svarīgākais ir atcerēties – gatavošana mājās ir lētāka nekā ēšana kafejnīcās un restorānos. Arī darbā vai skolā lizdevīgāk ēst līdzi paņemtas pusdienas nekā ēst ēdnīcā. Protams, pašgatavota maltīte prasa ne tikai laiku, bet arī izdomu, jo ceptu kartupeļu ēšana mēneša garumā noteikti ātri vien apriebsies. Šajā gadījumā vislabākais padoms ir plānošana – ēdienkartes plānošana, nepieciešamo pārtikas produktu un to apjoma plānošana, kā arī laika plānošana.

  • Uzsākot pārtikas tēriņu samazināšanu, jārēķinās, ka noteikti būs nepieciešamas pāris stundas, kad visu izdomāt un saplānot. Pirmais solis, ar ko sākt, ir izdomāt, kādi ēdieni pašam un ģimenei vislabāk garšo un ir vispieprasītākie. Nav jēgas pirkt lētus produktus un taupīt naudu, ja gala rezultāts nevienam tā īsti negaršo. Protams, ir ēdieni, kas var izmaksāt dārgāk, taču vismaz ir garantija, ka ēdiens tiks apēsts un beigās nesabojāsies.
  • Otrais solis – ēdienkartes sastādīšana konkrētam laika periodam, piemēram, nedēļai vai mēnesim. Respektīvi, ja iepirkumi tiek veikti katru nedēļu, tad jāsastāda ēdienkarte nedēļai, bet ja lielā iepirkšanās notiek retāk, tad arī ēdienkarte jāsastāda attiecīgi šim laika posmam no vienas iepirkšanās reizes līdz otrai. Šeit talkā gan ir jāņem izdoma, jo vienveidīgs ēdiens nenesīs prieku pārtikas tēriņu samazināšanai, bet drīzāk izvērtīsies par mokām. Gan internetā, gan arī dažādos žurnālos un pavārgrāmatās, ja tādas ir, iespējams atrast neskaitāmas receptes, kā, piemēram, pagatavot kartupeļus vai rīsus. Lai gan varbūt pamata pārtikas produkti būs vieni, tomēr atšķirīgās ēdienu receptes neļaus iestāties rutīnai.
  • Trešais solis, ir iepirkumu saraksta sastādīšana. Balstoties uz izveidoto ēdienkarti, sarakstā ir jāieraksta visi nepieciešamie pārtikas produkti, kuru trūkst. Iepirkšanās bez saraksta noteikti nesamazinās tēriņu, bet gan drīzāk palielinās. Turklāt tad pastāv arī iespēja, ka tiks nopirkts kas lieks, bet vajadzīgais aizmirsts. Veidojot iepirkumu sarakstu, noteikti ir vērts apskatīties, kuros veikalos nepieciešamajām precēm ir akcijas. Svarīgi salīdzināt ir cenas, turklāt arī kvalitāti produktiem. Ja tādi ir, tad nevajag aizmirst arī par kuponu vai atlaižu kartes lietošanu – šādā veidā noteikti tiks ietaupīts diezgan daudz naudas, īpaši, ja pirkumu ir daudz. Vēl svarīgi ir atcerēties vienu – nekad nevajag iet uz veikalu ar tukšu vēderu, jo tad pat iepirkumu saraksts nelīdzēs izvairīties no liekiem pirkumiem. Dažkārt, lai ilgtermiņā ietaupītu izdevumus par pārtikas produktiem, vajag iegādāties produktus lielos daudzumos. Šeit gan ir jāizvērtē, kurus produktus var pirkt vairumā, bet kurus tikai nepieciešamajiem ēdieniem. Pārtikas produkti, kuriem ir īsi termiņi un kas ātri bojājas, piemēram, piens, jogurti, tāpat arī dažādi augļi – šīs preces noteikti nevajag iegādāties lielā daudzumā, ja vien tas nav nepieciešams kādai receptei. Pat ja izdodas šādi ietaupīt iepērkoties, tad, neizlietojot visus produktus, tie sabojāsies un būs jāizmet, līdz ar to nekāda tēriņu samazināšana nemaz nesanāks. Lielos daudzumos var iegādāties preces, kurām nav īpaši noteikti uzglabāšanas apstākļi, piemēram, makaroni, dažādi graudaugi (rīsi, griķi, zirņi).

Viens no veidiem, kā vēl var samazināt pārtikas tēriņus, ir dažādu ēdienu sastāvdaļu audzēšana mājas apstākļos vai arī dārzos, ja šāda iespēja pastāv. Piemēram, ja tiek dzīvots mājās vai arī ir dārzs, tad ļoti labs veids, kā ietaupīt naudu, ir dārzeņu un zaļumu audzēšana. Turklāt, šādi cilvēks ir drošs, ka, piemēram, tomāti vai gurķi, nav pilni ar visādām ķīmiskām un veselībai kaitīgām vielām; arī paša audzēti dārza labumi garšo daudz labāk nekā veikalā pirktie. Tā kā ne visiem ir iespēja ierīkot sakņu dārzu, tad pastāv arī iespēja audzēt dažādus zaļumus, piemēram, dilles, pētersīļus, lokus, salātus uz palodzes podiņā. Kā vēl viens papildus ieguvums šādiem pašaudzētiem zaļumiem ir faktors, ka tos var audzēt visu gadu. Tomēr tad gan ir jāpievērš uzmanība siltumam un gaismai.

Noderīgs padoms, lai ietaupītu naudu par ēdienu, ir dažādu recepšu izmēģināšanas un eksperimentu samazināšana. Protams, ja receptes ir vienkāršas, tad var izmēģināt arī vēl nebijušus ēdienus. Tomēr bieži vien mūsdienās tiek piedāvātas tik sarežģīti pagatavojamas receptes, kurām nepieciešamas visdažādākās izejvielas, ka ne vienmēr gala rezultāts sanāk tā, kā iecerēts. Dažkārt var atļauties pamēģināt kādu jaunu recepti, taču, lai samazinātu izdevumus par pārtikas precēm, šādus eksperimentus nevajadzētu veikt pārāk bieži.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here