Automašīnas riepas ir būtiska šī transportlīdzekļa sastāvdaļa. Tās rūpējas par mūsu komfortu un arī drošību uz ceļa. Teorētiski mēs vienu auto riepu komplektu varētu izmantot, kamēr riepas pārplīstu vai tām rastos kāds cits defekts, kas neļautu turpināt braukšanu. Tomēr skarbā realitāte ir pavisam savādāka. Visām riepām ir rievas, kuras pilda drošības funkciju. Riepu rievas nodrošina saķeri un ļauj izvairīties no kontroles pazaudēšanas jebkādos laikapstākļos. Galvenā problēma ir šo rievu nodilšana. Nodilušas rievas vairs nepilda savu funkciju tik labi, cik jaunas, tādēļ riepas pēc kāda noteikta laika ir jāmaina. Riepu maiņa ir divējāda – pārēja uz sezonas riepām un vispārēja riepu nomaiņa.

Pāreja uz sezonas riepām ir ziemas – vasaras sezonas riepu maiņa. Katrai no šīm riepām ir savas īpatnības, kuru dēļ tās ir paredzētas braukšanai tieši vasarā vai ziemā. Tas var būt gumijas mīkstums, riepu rievu forma, protektoru esamība vai radžu esamība. Ziemas riepas nolietojas aptuveni divu gadu laikā, tādēļ tās nepieciešams mainīt nedaudz biežāk kā vasaras riepas, bet šīs izmaksas sevi attaisno, jo braucējs var justies droši un izvairīties no satiksmes negadījumiem.

Vispārēja riepu nomaiņa ir jaunu vasaras vai ziemas sezonas riepu pirkšana un uzstādīšana. Visas riepas ir ražotas, lai savā garantētajā darbības termiņā spētu nodrošināt visas savas funkcijas. Neskatoties uz šo apgalvojumu, tās savu kvalitāti sāk zaudēt krietni vien agrāk un vislabākais veids kā noskaidrot, vai ir vajadzīga riepu nomaiņa, ir noskaidrot to pašam. To var izdarīt ar vairākām metodēm.

Ja riepas rievas ir nodilušas par vairāk kā 1,6 milimetriem, tās jau var uzskatīt par nedrošām. Dažādām pasaulē ražotām riepām ir speciāli rievu marķējumi. Tie ir papildus gumijas izciļņi starp riepas rievām. Ja rievas ir nodilušas līdz šiem marķējumiem un ir vienā līmenī ar tiem, tad nepieciešama riepu maiņa. Amerikas Savienotajās valstīs populāra riepu nodiles noteikšanas metode ir penija tests. Šī mazā monēta tiek iespiesta starp rievām un pēc sejas, kas redzama uz monētas, tiek nolasīts ”rādījums”. Ja riepas rievas ir sasniegušas noteiktu līmeni, tad tām nepieciešama maiņa. Pavisam saprotami, ka ne visiem ir iespēja izmantot ASV peniju. Riepas rievu dziļumu var izmērīt arī ar speciālu mērierīci, kuru par pavisam mazu cenu pārdod gandrīz visos auto detaļu veikalos vai uzpildes stacijās. Pārbaudot riepas, ir jāmēģina ievērot riepu nodiluma vieta. Ja riepa ir nodilusi nevienmērīgi, tas liecina par ratu līmeņa neprecizitāti. Šādu auto nekavējoties vajadzētu vestu uz servisu, lai labotu problēmu. Lai visas četras riepas nodiltu vienmērīgi, tiek ieteikts tās regulāri mainīt vietām pa pāriem. Priekšējās riepas pēc kāda laika vajadzētu uzlikt aizmugurējo vietā un otrādi. Noteikti vajadzētu pārbaudīt, vai riepu sānos nav gaisa burbuļi vai lieli izvirzījumi. Tas liecina par bojātu riepas disku un tādus bojājumus parasti mēdz dabūt, netīši iebraucot kādā bedrē, nelīdzenumā vai braucot ar zemu spiedienu riepās. Šādas riepas vajag nomainīt nekavējoties, jo pastāv milzīgs risks, ka tās varētu pārsprāgt, radot bīstamas situācijas. Ja nav drošība par riepu dzīves ilgumu laika ziņā, tad tas ir aptuveni seši gadi. Šis apstāklis gan ir atkarīgs no braukšanas stila, apkārtējā klimata un ceļa seguma. Siltākā klimatā, braucot ātri un veicot dažādus straujus manevrus, riepas var nodilt pat nedēļu laikā.

Galvenais ir veikt regulāru riepu apskati, lai varētu laicīgi konstatēt kādu radušos problēmu vai nepieciešamību pēc jaunām riepām. Tas ir visai atbildīgs darbs, jo tādējādi tiek sargāta gan sava, gan citu satiksmes dalībnieku drošība.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here