Latvijā reģistrēto automašīnu apjoms pa gadiem ir krasi mainījies. To ir ietekmējuši dažādi faktori, kā ekonomiskā krīze, automašīnu pārdevēju skaita pieaugums un cenu samazināšanās. Līdz 2015. gada jūlijam Latvijā kopā ir reģistrētas vairāk kā 30 tūkstoši vieglās automašīnas. 2014. gadā pirmoreiz reģistrēto vieglo automobiļu kopskaits bija virs 60 tūkstošiem. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem ir piedzīvots manāms statistikas pieaugums. 2013. gadā šo reģistrēto automašīnu skaits bija 55 tūkstoši, kas ir par pieciem tūkstošiem vairāk kā gadu iepriekš, bet 2011. gadā Latvijā pirmo reizi tika reģistrētas vairāk kā 43 tūkstoši jaunās automašīnas. Šie dati attiecas uz vieglajām automašīnām un vieglo komerctransportu (līdz 3,5 tonnām).

2014. gadu varētu uzskatīt par atspēriena punktu jaunu auto reģistrēšanā. To varētu raksturot ar jaunām līzinga iespējām, apvidus klases auto popularitāti un augstāku privātpersonu aktivitāti. Pēdējo gadu tendence liecina, ka visvairāk automašīnas tiek reģistrētas jūlija un oktobra mēnešos. Tā kā ir samazinājies darījumu skaits ar lielajiem korporatīvajiem uzņēmumiem, ir samazinājies arī reģistrētā komerctransporta skaits un realizācija. Visi dati nebūs 100% precīzi, jo tie sevī ietver arī reeksportētos auto. Tās ir automašīnas, kas reģistrētas Latvijā, bet dažu mēnešu laikā ir izvestas uz citām valstīm. Reeksportēto auto apjoms pēdējos gados palielinās – 2013. gadā tie bija 14%, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš.

Pirms diviem gadiem visbiežāk reģistrētās automašīnas bija Volkswagen ražojums. Situācija nav būtiski mainījusies arī šodien. Volkswagen reģistrētās automašīnas aizņēma 16% tirgus daļu. Tai sekoja japāņu Toyota ar 12%. Nākamās bija Peugeot ar 7%, Škoda ar 6,5%, bet aiz tās Nissan ar 5% tirgus daļu. Pēc modeļiem līderi ir jauniešu iecienītais Volkswagen Golf un 2013. gada pasaulē pārdotākais auto Ford Focus, kas vēl joprojām ir Ford visvairāk ražotais un pārdotais auto. Ja statistiku apkopo no auto klases viedokļa, tad līdera pozīcijas pēdējos gados notur apvidus automobiļi. Tie kopskaitā sastāda 34,7% no kopējā auto tirgus. Iemesls šīs auto klases popularitātei ir pasaules tendences un apvidus auto klases attīstība, piedāvājot arvien jaudīgākus un komfortablākus modeļus. Visai pieņemams pamatojums varētu būt arī Latvijas ceļu stāvoklis, kuram apvidus auto varētu būt piemērots daudz vairāk kā cita veida transports.

Nebūtu melots, ka liela daļa pirmo reizi reģistrēto auto ir nopirkti, izmantojot auto līzinga pakalpojumus. Auto līzingu piedāvā dažādas kredītkompānijas. Pieprasītākās no tām šobrīd ir Nordea Finance Latvia, kura sniedz gandrīz trešdaļu no visiem pakalpojumiem. Tai seko SEB Līzings, kam 2013. gadā piederēja 23% no automašīnu līzinga darījumu tirgus. Trešajā vietā ir Swedbank Līzings, kas auto ir palīdzējis iegādāties 16,8% līzinga izmantotāju.

Ja apkopo daudz senāku statistiku (no 1990. gada), tad var secināt, ka Latvijā reģistrēto automašīnu kopskaits 25 gadu laikā ir trīskāršojies. 1990. gadā Latvijā reģistrēto auto skaits bija virs 280 tūkstošiem, bet jau 2010. gadā tie bija vairāk kā 900 tūkstoši. Šobrīd reģistrēto auto kopskaits ir pārsniedzis miljona atzīmi. Palielinājies ir arī reģistrēto kravas auto kopskaits. Tas pieaudzis pat divas reizes, salīdzinot ar 25 gadus senu statistiku. Savukārt samazinājies ir autobusu skaits. To var izskaidrot ar cita transporta veidu pieaugumu. Agrāk cilvēkiem nebija tik daudz privāto automašīnu un autobuss bija pats populārākais sabiedriskā transporta veids, jo pārvadājumi tika veikti dažādos attālumos.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here