Salīdzinot dažādu transporta līdzekļu izmaksas, nebūtu korekti salīdzināt, piemēram, braukšanu ar mašīnu un braukšanu ar autobusu tikai pēc degvielas un biļešu cenām. Tas nebūtu pārāk objektīvi, jo netiek ņemti vērā arī citi izdevumi un blakusapstākļi, kas ietekmē transportā izlietotās naudas daudzumu. 3 populārākie sauszemes ceļu pārvietošanās veidi noteikti ir braukšana ar automašīnu, motociklu un autobusu. Katram no šiem pārvietošanās līdzekļiem ir savas pašizmaksas un citi blakusapstākļi. Par blakusapstākļiem šajā gadījumā var uzskatīt apkopes izmaksas, drošību un komfortu, kā arī attālumu, kuru iespējams nobraukt ar attiecīgo transportlīdzekli.

Automašīnu varētu uzskatīt par dārgāko no šiem trim transportlīdzekļiem īstermiņā. Lai iegādātos jaunu auto, nāksies šķirties no pāris tūkstošiem eiro, turklāt būs jāsedz visas papildu izmaksas, kas saistītas ar auto reģistrāciju, apdrošināšanu un tehnisko apskati. Šiem visiem izdevumiem klāt nāk tādi sīkumi kā ziemas riepu pirkšana, apkopes, remonti un izdevumi saistībā ar auto uzturēšanu. Bez auto iegādes, noteikti ir jāpadomā par naudas līdzekļiem, lai varētu ieliet degvielu. Ja auto nāksies izmantot bieži un tiks veikti lieli ceļa attālumi, tad degvielas izmaksas kopējā gada griezumā varētu sastādīt visai lielu summu. Protams katram auto šoferim izmaksas saistībā ar degvielu ir individuāls gadījums, kuru ietekmē braukšanas stils un iespējama citu pasažieru pārvadāšana. Lai ietaupītu degvielas izmaksas, automašīnā iespējams ierīkot gāzes iekārtu. Tās gan atkal būs lielas īstermiņa izmaksas, bet pēc pāris mēnešiem šie izdevumi par degvielu būs atmaksājušies.

Motocikls ir sezonas transportlīdzeklis, kas nozīmē, ka to nevarēs izmantot visa gada garumā. Tā kā motocikli pēc jaudas iedalās dažādās klasēs, tad arī to izmaksas ir visdažādākās. Lētākie motocikli maksā vien pāris simtus eiro, bet labākie no tiem var izmaksāt tik pat daudz, cik laba automašīna. Reģistrācijas izmaksas CSDD motocikliem nav lielas, bet to noteikti nevarētu teikt par degvielas izmaksām. Ar motociklu būs jālieto benzīns, jo citas alternatīvas pārsvarā nav (pasaulē reti sastopami motocikli ar dīzeļa dzinēju). Regulāri izmantojot motociklu, šīs izmaksas varētu būt diezgan augstas, bet vidēji tās ir tādas pašas kā automašīnai (jāņem vērā, ka ar auto tiek braukts arī ziemā). Motociklam noteikti ir mazākas remonta izmaksas, jo nav nepieciešams ieguldīt tik daudz darba, lai salabotu problēmu. Lielākās izmaksas remonta gadījumā varētu sagādāt jaunu detaļu atrašana. Latvijā motociklu rezerves detaļu centri noteikti ir daudz mazāk kā automašīnām, tādēļ nākas nedaudz papūlēties, ja servisā uz vietas nav kāda detaļa.

Autobuss ir populārākais sabiedriskā transporta veids Latvijā. Kamēr vēl nebija attīstīta dzelzceļa un avio industrijas, visus pasažieru pārvadājumus veica tikai ar autobusiem. Autobusus un to izmaksas var iedalīt trīs kategorijās: pilsētas autobusi, starppilsētu autobusi un norīkojuma autobusi. Pilsētas autobusi un to izmaksas ir salīdzinoši mazas, jo par biļeti ir jāmaksā aptuveni 1 eiro. Ja pilsētas autobuss tiek izmantots regulāri, tad noteikti izdevīgāk ir iegādāties mēnešbiļeti vai kādu citu atlaižu plānu. Starppilsētu autobusu izmaksas ir dārgākas. Šie autobusi kursē dažādu garumu maršrutos – daži pat līdz citām valstīm. Šiem autobusiem izmaksas mēdz būt no pāris eiro līdz pat vairāk kā simts eiro, ja jāmēro ļoti tāls ceļš. Norīkojuma autobusi ir privātu vai sabiedrisku kompāniju piedāvātās autobusa īres iespējas. Iespējams veicamais ceļš nav tāls, bet norīkojuma autobusa izmaksas parasti mērāmās pāris simtos eiro. Šī nauda nosedz degvielas izdevumus un šofera izmantotos pakalpojumus. Parasti šādi autobusi tiek nozīmēti grupu braucieniem, kuros nepieciešams nokļūt kādā konkrētā vietā, kur sabiedriskais autobuss nebrauc.

Dārgākas izmaksas vienmēr nozīmēs augstāku komforta līmeni. Tā ir arī šajā gadījumā. Automašīna ir dārgākais no šiem transportlīdzekļiem, bet, salīdzinot ar motociklu, ar to var braukt visa gada garumā. Salīdzinot ar autobusu, automašīna ir komfortablāka, jo mērķī iespējams nokļūt ātrāk un automašīna nav sabiedriskais transports, kurā var iekāpt gandrīz jebkurš cilvēks. Šīs komforta nianses spēlē lielu lomu pareizā transportlīdzekļa atrašanā.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here