Vācijā pēc ekonomiskās krīzes 2009 un 2010 gadā valdība piedāvāja valsts iedzīvotājiem interesantu programmu, kurā, ja tiek pirkta jauna automašīna, tad veco automašīnu iznīcinot ir iespējams dabūt pat līdz 3000 Eiro lielu atlaidi. Sākumā liekas, ka šī ir ļoti laba programma, jo tā palīdzētu Vācijas ekonomikai iziet no recesijas, bet paskatoties no otras puses, kāpēc šīs vecās automašīnas ir jāiznīcina, un kāpēc tās nevar tikt lietotas tālāk?

Lai šajā programmā piedalītos, iepriekšējai automašīnai ir jābūt vecākai par 9 gadiem, bet vietā ir jāpērk auto, kas ir pilnīgi jauns vai arī ne vecāks kā vienu gadu, kas parasti ir maz-lietoto auto pārpirkšanas programmas, ko piedāvā lielie auto dīleri. Palasot komentārus, ko par šo visu saka dažādi cilvēki ir skaidrs, ka Vācijas valdība vienkārši vēlējās viegli un bez liekas domāšanas stimulēt ekonomiku, radot šo mākslīgo auto tirgus palielināšanos sniedzot vairāk nekā 2 miljardus Eiro lielu naudas stimulu šiem pirkumiem. Jo, piemēram, skatoties, ko saka metāllūžņu pārstrādes uzņēmumi ir skaidrs, ka automašīnu ar 30 tūkstošiem nobraukto kilometru noteikti nevajadzētu iznīcināt, bet pārdot tālāk, lai ar to varētu braukt kāds cits vēl vismaz 5 līdz pat 10 gadus. Pie mums, Latvijā cilvēki būtu priecīgi, ja šādu gadu auto vērtība kristos, jo 10 gadus vecs auto vēl nav jāiznīcina, bet jālieto.

Skaidrs ir tas, ka Vācijas ekonomika ir lielākā Eiropā un Vācija tiek uzskatīta par vienu no ekonomiskajām lielvarām, un līdz ar to Vācijas iedzīvotājiem ir pietiekoši daudz naudas, lai varētu ik pa pāris gadiem atļauties mainīt automašīnu, bet, manuprāt, valdībai vajadzēja nevis šīs vecās automašīnas iznīcināt, bet gan par zemākām cenām tās pārdot uz mazāk attīstītām ekonomikām, kā, piemēram Latviju. Tādā veidā nebūtu zaudēta šo automašīnu vērtība un Vācijā ieplūstu papildus naudas līdzekļi, nevis šīs mašīnas iznīcinot, no katras automašīnas tās vērtība tiek vienkārši zaudēta. Protams, pārdodot šīs automašīnas šī nauda nebūtu tieši valdība, ja valdība pati neizveidotu pārdošanas programmu, bet gan Vācijas iedzīvotājiem, bet pēc tam šī nauda tā pat ieplūstu kopējā ekonomikā, jo cilvēki sāktu vairāk pirkt dažādas preces un pakalpojumus.

Protams, vieglāk šīs automašīnas ir iznīcināt, bet 2 miljardi Eiro nav nekāda mazā summa un lielu daļu no šīs summas varētu atgūt, ja tikai Vācija būtu izdomājusi nedaudz savādāku plānu nevis šos auto iznīcināt. Gan jau Vācijas lietotu auto tirgū būtu bijuši pietiekoši daudz darboņi, kas būtu gatavi par zemāku cenu pārpirkt šos auto un pēc tam pārdot tālāk uz citām valstīm, vai arī uzreiz pa tiešo pārdot tās ārpus Vācijas, bet katrā ziņā iespējas bija daudz un Vācijas valdībai vajadzēja padomāt citas iespējas.

Bet sliktākais ir tas, ka lielākā daļa no šiem automašīnu pirkumiem tik un tā tiek pirkti ar kredītsaistībām kā, piemēram auto kredīti vai patēriņa kredīti un tas tikai īstermiņā silda ekonomiku, bet ilgtermiņā rada veļ lielākas problēmas, jo pa lielam 2008. gada ekonomiskā krīze notika tieši dēļ neapdomīgas aizņemšanās.

ATBILDĒT

Please enter your comment!
Please enter your name here